Charles Bukowski: Ponyva

Régóta fent van a listámon ez a könyv, habár nem is tudom, miért került rá. Talán azért, mert leltározás közben megláttam az író képét a hátsó borítón és ez valamiért felkeltette az
érdeklődésemet. Mint kiderült, nem én vagyok az egyetlen, akit érdekel, hogy hogyan néznek ki bizonyos könyvek szerzői. Bukowskin pedig van ám mit nézni! A könyve pedig pont olyan, mint a képe: ordenáré, mocskos, lepusztult, tele vodkával meg whiskyvel. 
A könyv nagyon rövid, egy este alatt el lehet olvasni, s nem véletlen, hogy a címe Ponyva. Ez egy ponyvaregény a javából. Vagyishát a műfaj kifigurázása, benne minden klisével: lecsúszott magánszimat, jó nők, váratlan fordulatok, sok halál és pia természetesen, dögivel. Igazából élveztem a könyvet, nevettem rajta néha hangosan is, csak sajnos nem olvashattam fel a gyerekeimnek a vicces részeket, mert ez szigorúan nem gyerekkönyv. Aki nem bírja a káromkodásokat, alpári utalásokat, az ne is fogja kézbe a Ponyvát. Ez a könyv olyan élményt adott nekem, mint amikor megnézek egy sorozat-epizódot. Valamennyire leköt, de azért simán tudok horgolni közben, olykor kapok valami életbölcsességet is a 45 perc alatt, de igazából nem érint meg. Szóval mondhatnám, hogy időpazarlás, de mégis jól esett elolvasni. 
Egy-két gyöngyszem a műből:

"Mint a filmsztárok például, akik leszedik a bőrt a seggükről, és az arcukra ragasztják. Mert az ember bőre a seggén ráncosodik utoljára. Idősebb korukra tehát mind seggfejek lesznek."

"Nem sok minden maradt, ami vigaszt nyújthatott volna - a whiskyn kívül."
forrás: rockstar.hu

"Mindegy, a francba az egésszel. Elővettem a vodkát, és ittam egy kortyot."

"Rám fért volna egy vakáció. Meg öt nő. És a fülzsírt is ki kellett volna már szedni a fülemből. Az autómban meg olajat kellett volna cserélni. Meg az adóbevallásomat is elfelejtettem beküldeni. Az olvasószemüvegem egyik szára letört. Hangyák voltak a lakásomban. Meg kellett volna tisztíttatnom a fogaimat a fogkőtől. A cipőm sarkát teljesen lejártam. Álmatlanságban szenvedtem. A kocsibiztosításom lejárt. Ahányszor borotválkoztam, megvágtam magam. Hat éve nem nevettem. Akkor is aggódtam, amikor nem kellett. Amikor meg kellett, akkor berúgtam."

Állítom, Bukowski az utolsó bekezdést egy az egyben magáról írta. Egyébként a Ponyva már halála után jelent meg. 1994-ben halt meg, 73 éves korában. Bukowski főleg verseket írt, regénye csak 6 jelent meg, mind a Ponyva zsánerében íródott.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Philip Zimbardo-Nikita D. Coulombe: Nincs kapcsolat Hova lettek a férfiak?

Kornis Mihály: Kádár János utolsó beszéde

Patrick J. Buchanan: Churchill, Hitler és a "szükségtelen" háború