Neil deGrasse Tyson: Ha felfal egy fekete lyuk - és egyéb kozmikus komplikációk

Mindig is nagyon szívesen olvastam asztrofizikai és csillagászati könyveket. Mr. Tyson pedig bevallottan népnevelési célzattal ír könyveket, és készít filmeket. Szeretné megmutatni a laikusoknak, hogy milyen érdekes is az asztrofizika, a csillagászat és az űrkutatás, illetve azt is, hogy igenis el lehet mondani a leglényegesebb dolgokat úgy is, hogy azt egy könyvtáros-gyógymasszőr is megértse. Ez pedig nagyon-nagyon jó dolog. 

Olvastam már könyvet Neil deGrasse Tysontól; nevezetesen a Terítéken a világegyetem - asztrofizika mindenkinek címűt. Az egy teljes mértékben alapmű volt, abból a szempontból, hogy a legalapvetőbb asztrofizikai kérdéseket tárgyalta ki, rendkívüli módon leegyszerűsítve és zanzásítva. Ehhez képest a Ha felfal egy fekete lyuk egy következő szintet képvisel. 

Nem értettem meg egészen pontosan minden részletét, néha akkor sem, ha másodszor is elolvastam a számomra kétséges értelmű mondatot. Viszont, mivel a könyv igazából a szerző itt-ott megjelent, vagy elmondott előadásait tartalmazza, volt benne jócskán ismétlés is. Volt olyan téma, amit több fejezetben is elővett, így igazából mégiscsak volt lehetőségem arra, hogy végül mégis felfogjak mindent. Először különben zavart ez az ismételgetés, de összességében nem volt rossz, hiszen ismétlés a tudás anyja, ugyebár. 

Ami nekem kevésbbé nyerte meg a tetszésemet, az Mr. Tyson némileg vitriolos stílusa, amelyet a szerinte tudatlanokkal kapcsolatban olykor-olykor megengedett magának. Főleg az utolsó két fejezetben fedeztem fel ilyeneket, a Tudomány és kultúra és a Tudomány és Isten címűekben. Valahogy nekem nem fért össze az eddig megismert Neil deGrasse Tysonnal ez a lesajnáló hangnem. De ez tényleg már csak apró észrevétel volt, mert összességében ez egy tök jó ismeretterjesztő könyv! Kölcsönadtam apukámnak is, és neki is tetszett, habár ő sem értett meg belőle mindent. Nem bántam meg, hogy pénzt adtam ki érte, és szívesen ajánlom mindenkinek olvasásra. Szerintem az sem baj, ha afféle kézikönyvként használjuk, itt-ott felcsapva olvasunk belőle fejezeteket, attól függően, hogy éppen milyen témakör érdekel bennünket. 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Philip Zimbardo-Nikita D. Coulombe: Nincs kapcsolat Hova lettek a férfiak?

Kornis Mihály: Kádár János utolsó beszéde

Patrick J. Buchanan: Churchill, Hitler és a "szükségtelen" háború